TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Ogólny opis pojęcia
Proces integracji sensorycznej pozwala nam uczyć się różnych zachowań, dzięki którym możemy zaadaptować się do nieznanych nam warunków. Informacje zmysłowe integrują się już w okresie życia płodowego. Proces ten najintensywniej rozwija się do 7- 10 roku życia, dlatego terapia integracji sensorycznej kierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. W tym okresie nieprawidłowe procesy integracji sensorycznej szybko i skutecznie poddają się usprawnianiu. Stosowanie odpowiedniej terapii może zmniejszyć trudności dziecka w wielu sferach jego rozwoju. Integracja sensoryczna jest podstawą uczenia się, rozwoju mowy, poczucia własnej wartości i koordynacji ruchowej. Niepowodzenia w nauce, zaburzone planowanie motoryczne brak umiejętności płynnego czytania i pisania, nieprawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny, trudności z koncentracją uwagi, agresja, nadpobudliwość psychoruchowa, niezgrabność ruchowa, obronność dotykowa, słuchowa i węchowa często mają swoje źródło w nieprawidłowej integracji sensorycznej i braku integracji odruchów postawy. Trudności, które pojawiają się u dzieci nie są zależne od charakteru czy ich chęci. Dzieci nie mają nad nimi kontroli i często są postrzegane jako leniwe, nieporadne, niechlujne, źle wychowane, agresywne, nieprzewidywalne w zachowaniu, unikające kontaktów społecznych. Im wcześniej zauważymy zaburzenia integracji sensorycznej i podejmiemy odpowiednie kroki, tym efekty usprawniania dziecka będą szybciej widoczne, a trudności jakie przejawia dziecko zaczną się wycofywać.
Co może świadczyć o zaburzeniach procesów integracji sensorycznej?
Czy Państwa dziecko:
Nie lubi przytulania;
Nie toleruje metek przy ubraniach, nie lubi długich rękawów i nogawek;
Nie lubi mycia włosów, obcinania paznokci;
Często mówi, że coś brzydko pachnie;
Lubi pokarmy tylko o określonej konsystencji;
Nie lubi ruchu, huśtania, kręcenia na karuzeli;
Domaga się silnego huśtania kręcenia na karuzeli, jest ciągle w ruchu, biega, skacze;
Poszukuje mocnych wrażeń, docisków, ściska mocno kredkę;
Nie potrafi się skoncentrować, nie słucha poleceń, szybko się rozprasza;
Często się przewraca, potyka;
Szybko się zniechęca, jeżeli nie potrafi wykonać prostej czynności;
Przy posiłkach brudzi się, je niechlujnie;
Jest „lejące” lub zbyt napięte;
Ma trudności z ubieraniem się;
Ma częste i długotrwałe napady wściekłości;
Jest nadwrażliwe na dotyk, hałas, zapach.
Jeżeli wśród wymienionych symptomów odnajdujecie Państwo swoje dziecko, warto skontaktować się z terapeutą integracji sensorycznej, który potwierdzi zaburzenia procesów integracji sensorycznej lub je wykluczy. Żeby stwierdzić zaburzenia integracji sensorycznej, należy przeprowadzić diagnozę, która składa się z następujących etapów:
1. Wywiad z Rodzicami,
2. Kwestionariusz,
3. Próby kliniczne,
4. Testy,
5. Podsumowanie diagnozy.
Tylko pełna diagnoza pozwala nam określić ewentualne zaburzenia integracji sensorycznej. Terapia odbywa się w sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt, głównie sprzęt podwieszany, który służy do stymulowania układu przedsionkowego i proprioceptywnego, czyli podstawowych układów sensorycznych. W sali terapeutycznej są również pomoce do stymulowania układu dotykowego, słuchowego i wzrokowego.
Umów się na zajęcia
+48 730 884 884